IDE

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Ricostruzione delle identità attraverso la fotografia 

Ricostruire le identità attraverso la fotografia. È da questo ambizioso assunto iniziale che nasce IDE – Reconstruction of Identities, progetto che collega Savignano sul Rubicone a tre importanti città europee quali Copenaghen, Amsterdam e Saragozza. I soggetti coinvolti, differenziati per caratteristiche territoriali e tipologia, sono il Comune  di Savignano sul Rubicone, che porta nel progetto l’esperienza del SI FEST, nato nel 1992 e arrivato quest’anno alla sua ventottesima edizione; il Copenhagen Photo Festival (CPF), nato nel 2010 e cresciuto fino a diventare il più grande festival scandinavo di fotografia; la fondazione olandese NOOR, che riunisce giornalisti, autori, fotografi, artisti e cineasti di tutto il mondo; l’agenzia di produzione culturale internazionale spagnola AD HOC.
Il progetto, finanziato dall’Unione europea sul bando EACEA 32/2017 del programma Europa creativa, ha durata biennale e sarà parte integrante anche del SI FEST 2020, dove verrà allestita una mostra conclusiva realizzata con immagini prodotte durante residenze e workshop.
 
 
Le ragioni del progetto
 
Realtà urbane di medio-piccole dimensioni, come Savignano sul Rubicone, sono in difficoltà rispetto ai centri maggiori, capaci di attivare virtuose pratiche di rigenerazione sociale e urbana e attirare visitatori provenienti da altre regioni e dall’estero. Pur avendo
tradizioni ben radicate, le piccole comunità non riescono a esercitare un analogo potere attrattivo, se non in occasione di eventi promossi con profusione di energie.


 
 
 
Gli obiettivi del progetto
 

  • Ricreare l’identità delle comunità locali condividendo immagini dei luoghi e delle modifiche da loro subite, per rafforzare il senso di appartenenza a un più ampio spazio comune.
  • Promuovere il lavoro di fotografi che ritraggono il continente europeo, i suoi valori comuni e le relazioni tra le persone, attraverso immagini intese come nuove opere d’arte.
  • Mostrare l’Europa ai nuovi arrivati attraverso il linguaggio della fotografia.
  • Arricchire gli archivi storici e fotografici.
  • Sostenere organizzazioni che organizzano festival di fotografia per fare networking.
  • Rafforzare le competenze (anche digitali) dei fotografi che lavorano nei territori coinvolti attraverso la mobilità e la cooperazione transnazionale.
  • Attivare le comunità, con particolare attenzione ai giovani residenti e ai nuovi arrivati, invitandoli

a partecipare direttamente alle attività di progetto attraverso la pratica della fotografia.
 
 
IDE al SI FEST 2019

 
IDE, già presente al Copenhagen Photo Festival a giugno 2019, trova una significativa collocazione nel programma del SI FEST 2019, grazie anche a uno spazio dedicato: IDE Space.
Qui, i visitatori possono incontrare quattro fotografi professionisti chiamati in residenza creativa a Savignano: la spagnola Katerina Buil (in rappresentanza di AD HOC, Saragozza), la belga Sanne De Wilde (NOOR, Amsterdam), la francese Marine Gastineau (Copenhagen Photo Festival) e Filippo Venturi (SI FEST).
Grazie al lavoro svolto a Savignano sul Rubicone nei mesi precedenti con scuole, associazioni, quartieri e altre realtà del territorio, i fotografi in residenza hanno modo di confrontarsi con professionisti e appassionati locali. Oltre a studiare e fotografare il territorio al fine di sviluppare un progetto espositivo, i fotografi ospiti tengono workshop
e masterclass – differenziati per il pubblico generale, i residenti e i nuovi cittadini – ma sono anche protagonisti  di attività per studenti e ragazzi. All’IDE Space, pensato sia come sede operativa che come meeting point, i visitatori
troveranno tutte le informazioni sul progetto e sulle attività dei partner.


Reconstructing identity through/by photography. It is from this first ambitious assumption that IDE – Reconstruction of Identities was born. A project that connects Savignano sul Rubicone to three other important European cities,
like Copenhagen, Amsterdam and Zaragoza. The subjects involved – that differ in type and complexity – are the Municipality of Savignano sul Rubicone, which brings into the project the SI FEST experience, established in 1992 and now at its twenty-eighth edition; Copenhagen Photo Festival (CPF), established in 2010 and being the largest Scandinavian photo festival; NOOR Foundation, which brings together journalists, authors, photographers, artists and filmmakers from all over the world; and the Spanish international cultural production agency AD HOC. The project, funded by the European Union on the Call for
Proposals EACEA 32/2017 of the Creative Europe program, lasts two years and will also be part of the SI FEST 2020 edition, when a final exhibition of images made under the project’s artistic residencies and workshops will be set up.
 
Identity reconstruction through photography 
Project reasons
 
Compared to larger cities, medium to small urban realities such as Savignano sul Rubicone are facing difficulties with activating virtuous social and urban regeneration
practices and attracting visitors from other regions or from abroad. Despite having well-established traditions, small communities are unable to exercise a similar attractive power, except in case of events largely promoted.
In this way, the local cultural identity gets rapidly lost; young people move, looking for places that can offer more opportunities, and creative organizations, like those behind photographic festivals, find themselves isolated from bigger realities they could benefit from.
IDE project aims to remove these obstacles and to encourage a greater circulation of ideas. In fact, in small towns, the increasing phenomenon of multiculturalism is often seen as a problem: the integration of people with different cultures and idioms is sometimes difficult, residents are reluctant, ‘foreigners’ do not always seem to appreciate the new destination and often are living on the margins of society, in small groups. At the same
time, the knowledge of cultural heritage is not sufficiently widespread, also due to the lack of funds and supporting strategies.
In these contexts, photography can play a central role. In recent years, the capacity of art to stimulate questions and unite communities has been proven. Especially in contexts where people do not share the same linguistic or cultural background, images have great communicative power.
Day after day, photography has been confirmed as an exceptional tool for expressing ideas, feelings and desires, without the need for words.

Project objectives
 

  • Reconstructing the identity of local communities by sharing images of places and changes they have been subjected to, in order to reinforce the sense of belonging to a wider common space;
  • Promoting the work of photographers who portray Europe, its common values and relationships among people, by images meant as new works of art;
  • Showing Europe to newcomers by using the language of photography;
  • Enriching historical and photographic archives;
  • Supporting and networking with organizations dealing with photo festivals;
  • Strengthening technical and digital skills of photographers working in the countries involved with transnational activities and cooperation;
  • Motivating communities, with particular attention to young residents and newcomers, inviting them to get involved in the project activities by practicing photography.

 
 
IDE at SI FEST 2019
 
After being part of Copenhagen Photo Festival in June 2019, IDE arrives at the SI FEST 2019 and gets a significant place in the festival’s program, thanks also to a specific place, IDE Space. Here, visitors can meet four professional photographers, coming to Savignano for a creative residency.
Katerina Buil, from Spain (representing AD HOC, Zaragoza), Sanne De Wilde, from Belgium (NOOR, Amsterdam), French Marine Gastineau (Copenhagen Photo Festival) and Filippo Venturi (SI FEST). Thanks to the work carried out with schools, organizations, the
neighbourhoods and other local realities in the previous months, photographers in residency have the opportunity to deal with both professionals and amateurs.
In addition to studying and shooting the territory in order to develop an exhibition project, the photographers in
residence will hold workshops and masterclasses – diversified according to the public – for a general audience, residents
or new citizens – but they will also take part in activities for students and youngsters. Inside IDE Space, designed both as an operative spot and a meeting point, visitors will find all information on the project and its partnership. 

 
www.reconstructionofidentities.eu 
 


Katerina Buil (Barbastro, Spagna, 1987)
è cresciuta in una famiglia di fotografi e si dedica alla fotografia dal 2008. Ha tra i
suoi temi ricorrenti la natura ed è interessata soprattutto ai lavori che parlano del lato introspettivo e riflessivo delle persone.
Dal 2016 abbina alla  fotografia  sociale progetti più personali. Nel 2017 ha vinto il premio Beca Visionados BFoto, con un lavoro sul ruolo delle donne nel mondo rurale. Il suo progetto più recente, ancora in corso, riguarda l’identità: 101 ritratti per capire chi siamo.
 
Katerina Buil (born in Barbastro, Spain in 1987) has grown in a family of photographers and dedicates herself to photography since 2008. Nature is her major motive. Above all, she is interested in photography that  talks  about the introspective and reflexive side of people. Since 2016 she has been combining her social photography work with more personal
projects. In 2017 she won the Beca Visionados BFoto, with a work on the role of women in the rural world. Her latest project is about identity, 101 portraits to help us understanding who we are.

Marine Gastineau (1983) è nata in Francia ma vive e lavora a Copenaghen. Attratta dal racconto e dalla ritrattistica, nei suoi progetti di carattere  più personale ha affrontato temi come l’identità
culturale, i giovani e la società. Tra le varie istituzioni per cui ha lavorato, figurano anche la Croce Rossa e gli enti di promozione della Groenlandia e delle isole Fær Øer. Ha fondato il dipartimento di fotografia dell’associazione no profit Turning Tables Denmark, dove tiene workshop per ragazzi in condizioni di marginalità sociale.

Marine Gastineau (1983) is a French photographer based in Copenhagen. Her photography focuses on story-telling and portrait. In her personal projects she works with the subject of cultural heritage, youth and society. She has done assignments
for Red Cross, Visit Greenland and Visit Færøerne. She is the founder of the photography department at Turning Tables Denmark, where she teaches workshops with marginalised youth.
 
 
Sanne De Wilde (Anversa, Belgio, 1987) usa la fotografia per indagare l’impatto dei condizionamenti genetici sulla vita delle persone. Grazie a progetti pluripremiati come The Dwarf Empire, Snow White o The Island of the Colorblind si è segnalata all’attenzione internazionale, arrivando   a vincere per due volte il Nikon Press Award come miglior artista emergente. Più di recente, insieme a Benedicte Kurzen, si è aggiudicata il World Press Photo per Land of Ibeji. Le sue foto sono state esposte in tutto il mondo e sono pubblicate su testate come il «New Yorker», «The Guardian», «Le Monde» e «Vogue». Dal 2013 lavora per il giornale di Amsterdam «de Volkskrant».
 
Sanne De Wilde (born in Antwerp, Belgium in 1987) uses photography in order to explore the role that genetics play in people lives, and how this shapes and affects communities. Thanks to award-winning projects such as The Dwarf Empire, Snow White or The Island of the Colorblind, she has attracted international attention, winning the Nikon Press Award twice as best emerging artist. More recently, she’s gained the World Press Photo Award for Land of Ibeji, together with Benedicte Kurzen.
Her photos have been exhibited all over the world and published in magazines and newspapers such as The New Yorker, The Guardian, Le Monde and Vogue. Since 2013, she’s working for Amsterdam-based newspaper de Volkskrant.

Filippo Venturi (Cesena 1980) è un fotografo documentarista. I suoi lavori sono stati pubblicati su magazine e quotidiani come «The Washington Post»,
«Newsweek», «Financial Times», «Vanity Fair», «Der Spiegel», «Die Zeit», «Internazionale», «La Stampa». Realizza progetti su storie e temi riguardanti  l’identità e la condizione umana, concentrandosi sulle conseguenze del rapido progresso tecnologico di alcune aree del pianeta. Negli ultimi anni si è dedicato a un progetto sulla penisola coreana.
 
Filippo Venturi (born in Cesena in 1980) is an Italian documentary photographer. His works have been published in newspapers and magazines such as The Washington Post, Newsweek, Financial Times, Vanity Fair, Der Spiegel, Die Zeit, Internazionale and
La Stampa. He works on projects concerning identity and the human condition, focusing in particular on the consequences of rapid technological progress in some parts of the world. For the past years, he has been engaged in a project on the Korean peninsula.